Det er aldrig nemt at gå ind og lave om på virksomheder og industrier, der har eksisteret i årtier. Men odensebaserede Sensohive vil gøre det grønt at støbe beton.

28-årige Casper Harlev fra Kolding flyttede til Odense for at studere på Product Development and Innovation. På studiet arbejdede han på et projekt for LEGO med sin studiekammerat Tobias Ejersbo. Projektet omhandlede blandt andet sensorer og datateknologi. Det var to emner, som de to kammerater fandt ekstremt spændende og godt kunne tænke sig at arbejde mere med.

Casper kendte til en fyr ved navn Tim Larsen, som læste en civilingeniør i robotteknologi, som gav ham færdigheder inden for det tekniske aspekt af at arbejde med sensorer, nemlig hardware og firmware. De forskellige kompetencer, som de tre unge mænd besidder, synes Casper Harlev dannede en god kombination til et team. Så de begyndte at lede efter problemer for derefter at finde en løsning på dem.

- Vi startede virksomheden tilbage i 2015, så vi har efterhånden en god årrækkes erfaring bag os, fortæller Casper Harlev til OTOWN.

De startede med at arbejde med sensorer, som blev brugt i fødevareindustrien, som var det første hul i markedet, de fandt. Her målte deres sensorer temperaturer og blev automatisk dokumenteret i forbindelse med egenkontrollen.

En sensor i beton. Foto: Sensohive

Senere kom der forespørgsler fra byggeindustrien, som godt kunne bruge nogle lignende sensorer, der kunne måle temperaturer samt stå for alarmering og rapportering af problemer.

- På baggrund af de efterspørgsler begyndte vi at arbejde på nogle prototyper, der i dag fylder 2/3 af vores omsætning, siger Casper Harlev.

Kan godt lide at føle sig hørt

Efter Casper Harlev flyttede til Odense for at studere, er han faldet godt til i byen. Og særligt med sin virksomhed, føler han, at de bliver hørt af kommunen, som inddrager dem, når der skal tages beslutninger.

- Noget af det, jeg synes er fedt ved Odense er, at man føler kommunen er en medspiller fremfor en modspiller. Nu er vi så heldige at fungere som en del af robotklyngen og får dermed hjælp fra kommunen og de medvirkende virksomheder. Men derudover bliver vi også taget seriøst. Vi føler, at vi bliver hørt af byrådsmedlemmerne, af de indviklede i robotklyngen, Odense Invest og de ansatte fra kommunen. De kommer ikke bare og bestemmer, men inddrager os, der har en anden slags erfaring end dem, lyder det fra Casper Harlev.

Faktisk er han så vild med miljøet omkring virksomheden og det, de arbejder med, at de satser meget på at have hovedsæde i Odense og drive virksomheden derfra. Derfor har de også hentet ansatte ind fra andre byer og fået dem til at flytte for at have dem lokalt i Odense. Derudover satser de på unge talenter. Og ikke nødvendigvis kun fra SDU. Så Casper Harlev prøver så vidt muligt at give lidt tilbage til det omkringliggende samfund.

- Når de unge føler, at vi virkelig stoler på dem og giver dem et større ansvar, end de ville have fået et andet sted, så vokser de tit rigtig meget med opgaven og udvikler sig både personligt og professionelt. Vi gør meget i at dele erfaringer med andre virksomheder, og jeg får også opkald fra studerende, der arbejder med sensorer på studiet, fordi en af underviserne har givet dem mit nummer, siger han.

Det er altså vigtigt for Casper Harlev og Sensohive at lægge nogle kræfter i vidensdeling lokalt i Odense.

Vil gøre byggeindustrien grønnere

Det som Sensohive gør, er at det arbejder med IoT-løsninger. IoT står for ’Internet of Things’. Det er en måde at digitalisere virksomheder, samfund og industrier med, ved at forbinde fysiske ting med internettet. På den måde kan man, som Sensohive gør, gå ind og måle på mange flere data, som deres sensorer går ind og finder i fx betonen for byggeindustrien.

De data sendes op i skyen, hvor de så kan overvåges og styres digitalt. På den måde undgår man mange af de menneskelige fejl, som førhen er blevet til, fordi teknologien ikke har fandtes. Ved at installere sensorer, kan man opstøve helt nye og unikke data, som skaber en helt ny værdi og giver en helt ny indsigt i tingene.

- Det som virkelig har givet os succes, er at vi er gode til at kombinere gammel og ny teknologi. Mange af vores konkurrenter arbejder kun med én slags. Så det giver os en betydelig fordel. For vi skal ikke ud at opfinde den dybe tallerken, men samler derimod bare en masse ting, der findes allerede, og får dem til at arbejde sammen på den bedst tænkelige måde, siger Casper Harlev.

Team Sensohive. Foto: Sensohive

Det har været en ganske stor succes for Sensohive, der i 2020 omsatte for 50% mere, end de gjorde i 2019. Selvom det var under deres budgetter, er de stadig godt tilfredse med udviklingen. Det som har holdt dem tilbage, har været coronakrisen, som har sat mange byggeprojekter på pause. Men på den note har det også været skyld i, at de har sparet en masse rejseomkostninger, da man ikke har kunnet flyve rundt til kunder. Det har de også set det positive ved, da de via online møder har kunne holde møder med 8 kunder om dagen, i stedet for at kunne besøge 8 kunder på en uge, ved at skulle være der fysisk.

Og det som giver dem succes hos kunderne er, at de blandt andet hjælper dem med at blive grønnere i deres produktion. Cementproduktionen alene udleder 8% af verdens CO2-udslip. Det er det dobbelte af flybranchen. Det siger altså ikke så lidt om, hvad der bliver udledt i den produktion. Så her går Sensohive ind og ser, hvor de kan optimere processen og sørge for, at der kommer det bedst mulige udbytte af produktionen.

- Normalt bliver der produceret alt for meget beton med meget høje niveauer af CO2-udledning. Og cement kræver samtidig enorme mængder energi at fremstille. Så ved at optimere brug af beton, så kan man altså potentielt set spare store mængder af CO2-udledning i forbindelse med fremstillingen af cement, da forbruget simpelthen er mindre, fortæller Casper Harlev.

Fremtiden ser lys ud

Sensohive har et mål om at blive den førerende leverandør af sensorer i hele verden. Der er ikke flere end 2-3 konkurrenter på markedet, der i øjeblikket er større end Sensohive.

- Der er to fra USA og en enkelte britisk konkurrent, der stadig er større end os. Men vi er overbevist om, at vi har en stærkere teknologi end dem. Så vi mener, at vi har forudsætningerne for at opnå vores mål. Vi tør dog ikke kigge meget længere end slutningen af 2021, da coronakrisen stadig hærger i store dele af verden, udtaler Casper Harlev.

En af årsagerne til væksten netop nu, er at de i slutningen af 2019 solgte 30% af virksomheden til en stor investor på markedet for et pænt tocifret millionbeløb. Det gjorde, at de ikke længere behøvede at prøve ting af, men faktisk gik fra 5 til 20 ansatte og kunne skalere på alle parametre, hvilket de først rigtigt er ved at se effekten af nu. Så med fuldt fokus på salg i år, ser fremtiden lys ud for Sensohive.

Skrevet 
Mar 15, 2021
 i 
Erhverv
 kategorien

Mere fra 

Erhverv

 kategorien

Se Alle

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nye indlæg
som den første.

Ingen spam! Læs vores Privatlivspolitik
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.